Miukumaukua kaikille!

Lupasin eilen kertoa teille pörriäisistä, joten tässä niistä hiukan. Olen tainnut mainita, että lukemista harrastan, eli pörriäiset liityvät siihen. Kyseessä on siis kirja, josta tahdon kertoa, enkä aloita uutta ennen kuin olen kirjoittanut aiheesta.

Kyseessä on siis Johanna Sinisalon kirjoittama Enkelten verta. Tämä oli oikeastaan ensimmäinen kirja, jonka Sinisalolta olen kokonaan lukenut. Yritin joskus vuosia sitten lukea Ennen auringonlaskua ei voi, mutta se jäi harmikseni kesken.

Kirja kertoo Orvosta, mehiläiskasvattajasta, mehiläisten mystisestä katoamisesta, ihmisen suhteesta luontoon, ja Orvon elämää menetyksen jälkeen.

Mehiläiset ovat siis suuressa roolissa. Ei minulla ole koskaan ollut mitään ötököitä vastaan kunhan eivät minun iholla kulje, ja tiesin kyllä kuinka tärkeitä mehiläiset ovat kaikelle elämiselle, mutta en koskaan ollut tajunnut kuinka mytologisia nämä olennot ovat. Mehiläisiin liittyy Maija Mehiläisen lisäksi sellainen lapsuusmuisto, että luulin joskus ihan pikkuisena, että pörröiset mehiläiset ovat koirien lemmikkikoiria. Vähän niin kuin koiran chihuahua. 

Itse kirja ei ollut ihan sitä perus-scifiä. Kerronnallisesti juoni toimi oikein hyvin. Kävi kuitenkin niin, että meni hetki ennen kuin jotain tajusi. Ei kaikkea sanottu heti suoraan, ehkä siksi en vain heti tajunnut miksi Orvo ajatteli tai teki niin kuin teki. 

Minua yllätti tuo kuinka mielenkiintoiseksi voi saada niinkin pienen kuin mehiläisen. Sinisalo oli tehnyt hienoa taustatutkimustyötä. Hahmot kaikessa niukkuudessaan olivat hyvin luotuja. Itse tykästyin paljon Orvoon. Monesti teki vain mieli mennä halaamaan miesparkaa.

Vaikka pidin kirjasta, niin rehellisesti sanoen olen minä parempiakin lukenut. Äää. . . Vaikea kirjoittaa, kun en paljoa halua juonta paljastaa. Kappas, sehän rimmas :D .

Kyllä vielä aion Sinisaloa lukea, mutta en nyt hetkeen, kun on muita kirjoja odottamassa :)

Seuraavana aloitan Rick Yanceyn Viides aalto-sarjan jatko-osan, joka on nimeltään Ääretön meri. Saa nähdä onko yhtä hyvää scifiä kuin edellinen osa. Siitä on kuitenkin aikaa kun ensimmäisen osan luin, joten hiukan jänskättää.

Laita kommenttia, jos olet lukenut Enkelten verta. Mitä itse pidit :) ? 

Ja jos osaatte suositella hyviä kirjoja, niin otan vinkit kiitollisena vastaan.

Tämä mirri jatkaa nenän pää musteessa lukemista :D


P.S. Olen hyvin pahoillani, mutta usean yrityksen jälkeenkään en saanut laitettua kirjan kannen kuvaa :(